III. třída - modrá
Asistent pedagoga - Hana Tůmová
V modré třídě se vzdělávají převážně děti v posledním školním roce před nástupem do základní školy a děti s odkladem školní docházky.
Informace pro rodiče
TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
III. třída
Motto naší třídy:
"Co slyším, to zapomenu,
co vidím, si pamatuji,
co si vyzkouším, tomu rozumím."
Snažíme se dodržovat pravidla společenského soužití:
- Vytvářím si přátelský vztah s každým, koho ve třídě potkávám: každý má pro mě svůj přínos, od každého se mohu učit (malý, velký, silný, hubený dospělý, dítě,……)
- Táhneme za jeden provaz – pomáháme si navzájem
- Mám moc úsměvem a pohlazením změnit kamarádovi celý den, když je smutný. S úsměvem jde všechno líp!
- Umím hodnotit situace - odsoudit nesprávné chování, vyzdvihnout správné chování
- Díky kamarádům se ve třídě cítím bezpečně
- A hlavně mám jistotu, že mě má někdo rád a že na mě kamarádům záleží
Cíle a záměry III. třídy
- Průběžně připravovat děti na povinnou školní docházku pomocí frontální řízené činnosti, skupinových prací, individuálních prací, spontánními hrami ve skupině i individuálně
- Individuálně pracovat s dětmi s odkladem školní docházky se zaměřením na oslabené oblasti vývoje
- Vytvářet příznivé podmínky pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami (zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění a sociální znevýhodnění)
- Podporovat terénní a prožitkové učení
- Vytvářet a upevňovat v dětech zdravé životní návyky brané jako základ životního stylu
- Naučit děti všímat si problémů kolem sebe a podněcovat v dětech přirozený zájem řešit problémy samostatně, popřípadě s oporou dospělého
- Rozvíjet v dětech pocit jistoty, bezpečí a zdravého sebevědomí
- Aktivně se zapojovat do aktuálního dětí ve městě (Vítání občánků, výstavy, kulturní vystoupení k různým příležitostem…)
- Úzce spoluprácovat s rodiči a celou rodinou
- aktivně spolupracovat s přípravou dítěte na školní docházku (Hurá do školy, Předcházíme poruchám učení)
- dostatečně a s předstihem informovat rodiče s akcemi MŠ, zejména pomocí e-mailové pošty a schůzek s rodiči (Děti do bruslí, saunování, kulturní akce, vzdělávací programy apod.)
- tématické pracovní dílny s rodiči
- besídky a kulturní programy
- Rozloučení s předškoláky
- Posilovat mezigenerační vztahy pomocí projektu „Ty se mnou a já s tebou“
Hymna III. třídy
Tvoříme společná pravidla soužití
- Chovám se ke kamarádům ohleduplně, buduji přátelství
- Co bolí, to se nesmí!
- Když přijdu do třídy nebo odcházím, pozdravím
- Nekazím kamarádovi hru (nerozbíjím stavby, neberu kostky z díla kamarádovi)
- Když si dva povídají, počkám, až domluví
- Umím poprosit a poděkovat
- Když je potřeba, umím se omluvit
- Když mi něco nejde, požádám o pomoc
- Svou neopatrnost napravím (rozlité utřu, rozsypané posbírám…)
- Vypůjčenou hračku vždy po sobě uklidím na původní místo
- Víme o sobě → pokud se budu chtít vzdálit ze třídy, oznámím to paní učitelce
- Zbytečně neplýtvám vodou
- Když mám rýmu, nosím si své kapesníky
- Při jídle nemluvím s plnou pusou
- Po jídle si odnesu nádobí a utřu po sobě prostírání
- Když odcházíme ze třídy, řadíme se do dvojic
- Na chodbě se ztišíme
- Po schodech chodíme po pravé straně
Pravidla komunitního kruhu
- Umím naslouchat kamarádovi
- Pokud chci něco říct, zvednu ruku a počkám, až dostanu slovo
Pravidla u PC
- PC obsluhují max. 3 děti.
- PC zapíná a vypíná učitelka.
- Dobu pobytu u PC stanoví učitelka.
Rituály
Zvuk zvonečku – UKLÍZÍME!
Zvednutá ruka s otevřenou dlaní - MLČÍME!
Zahájení komunitního kruhu:
"AŤ JSI HOLKA NEBO KLUK, UDĚLÁME VELKÝ KRUH.
ZATLESKEJ, ZADUPEJ, KAMARÁDŮM RUKU DEJ.
PAK SI TIŠE KAŽDÝ SEDNI, CHCEŠ-LI MLUVIT, RUKU ZVEDNI.“
Dětská práva
"Nezáleží na tom, jakou máš barvu pleti, jakým hovoříš jazykem ani jakého jsi vyznání. Máš svá práva, i když jsi dítě. Práva zajišťují každému člověku spravedlivé zacházení. Každý člověk na světě má svá práva. Všichni lidé na celém světě.“
Dítě jako každá lidská bytost má svou hodnotu, důstojnost a základní práva. (Dětská práva se vztahují bez výjimky na každé dítě i nezletilou mládež ve věku 0 -18 let.)
Čtyři základní pilíře dětských práv:
Právo na přežití – zaručuje zachování života a uspokojování základních potřeb dítěte
Právo na rozvoj – týká se harmonického rozvoje dítěte včetně práva na vzdělání, na volný čas, ale i práva na svobodu myšlení a vyznání
Právo na ochranu – chrání dítě před násilím, všemi druhy zneužívání a zanedbávání
Právo na účast – dává dítěti možnost vyjádřit svůj názor ve všech záležitostech, které se ho týkají
Zdravá školní jídelna
V naší mateřské škole děti dostávají pestrou a zdravou stravu s dostatkem obilovin, ovoce, zeleniny, luštěnin, ryb a mléčných výrobků, která zároveň využívá i nejnovějších trendů a poznatků v dětském stravování.
Stravovací návyky, vztah k jídlu a svému tělu si dítě utváří již od raného věku. U společného stolu přebírá vzory a postoje, které se učí nejen výchovou, ale především nápodobou.
Společné stravování je vhodným způsobem, jak u dětí posílit zdravé postoje k jídlu. Dítě potřebuje nejenom při stravování pravidelný řád a společné rituály.
Jídlo ve III. třídě jako příjemný rituál
- Máme stanovený čas společného jídla, který přizpůsobujeme potřebám rozvrhu dne
- Učitelky stolují společně s dětmi, jí stejné pokrmy, jsou vzorem správného stolování. Děti se je snaží napodobovat, učí se pozorováním.
- Děti se aktivně zapojují do přípravy jídla (mazání pečiva). Podporujeme tak v nich samostatnost a kreativitu spojenou s jídlem
- Podvědomě učíme děti zdravému životnímu stylu s pestrým vyváženým jídelníčkem a pitným režimem
- Stolování není jenom o ukojení hladu a žízně, společné stravování má daleko hlubší psychologický význam (prohlubování vztahů mezi lidmi), společné stravování přináší radost
- Dítě si může rozhodnout o velikosti své porce podle pocitu hladu či sytosti, je v přímém kontaktu s pracovníkem, který porci servíruje
- Děti do jídla násilím nenutíme, při nechutenství děti povzbuzujeme a podporujeme vnímání stravy všemi smysly
- Nenutíme děti dojídat porci, učíme je naslouchat svým pocitům sytosti
- Uplatňujeme heslo: „Alespoň ochutnat“
- Spolupracujeme s SOUZaS obor Kuchař-číšník (slavnostně prostřený stůl a obsluha dětí učni – hra na restauraci)
Režimová opatření ve III. třídě
Denní program umožňuje naplňovat potřeby, zájmy a individuální možnosti dětí. Je pružný, s možností reagovat na neplánované situace. Denní program má vyvážený poměr řízených a spontánních činností, aktivity a odpočinku.
6:15 – 7:15 scházení dětí v 1. třídě, spontánní hry
7:15 – 8:00 spontánní hry, individuální a skupinové činnosti
- při vstupu do třídy se dítě přivítá s učitelkou a ostatními dětmi pozdravem, zvolí si formu činnosti, která ho zajímá, nebo nabídnutou činnost učitelkou; ukončení her oznamuje signál předem domluvený dětmi a učitelkou – mluvené slovo, zvoneček
8:00 – 8:45 úklid hraček, tělovýchovná chvilka, sebeobsluha, svačina
- každá hračka má své místo
- před svačinou nabízíme dětem krátké, pohybové činnosti (přirozená cvičení, zdravotní cviky, cvičení s náčiním a pohybové hry).
- po hygieně si samoobslužným způsobem vezmou potraviny a pití. Děti se podílejí na přípravě svačiny – mazání a zdobení pečiva zeleninou, bylinkami, semínky apod.
- Nabídka ovoce, zeleniny a tekutin je umožněna dětem v průběhu celého dne.
- děti si po sobě uklízí tácky a hrníčky
8:45 – 9:00 komunitní kruh
- cílem ranního kruhu, který je situován do herny, je vzájemné sdílení zážitků a prožitků dítěte, k vyjádření názorů dětí, seznámení s tématem dne a činnostmi, které nás toho dne čekají.
9:00 – 9:45 řízené frontální a skupinové činnosti
- těmito činnostmi jsou děti podněcovány k vlastní aktivitě, tvořivosti a myšlení. Je respektováno vlastní tempo dítěte. Po skončení činností společně hodnotíme úspěšnost, co děti zaujalo.
9:45 – 11:45 příprava na pobyt venku, pobyt venku
- vybavení zahrady slouží k tělovýchovným aktivitám, tvořivým a námětovým hrám, k poznávání přírody a sezónním činnostem
- vycházky bývají spojené s tématem dne a umožňují poznávat okolí školy, život ve městě a v přírodě
11:45 – 12:30 hygiena, oběd, příprava na odpočinek
- děti jsou vedeny k samostatnosti –přinášejí si a odnášejí talíře, utírají stoly apod.
- každé dítě má možnost jíst svým tempem.
- děti, které odpočívají, si ukládají své oblečení na židličku
12:30 – 13:30 odpočinek, klidové činnosti
- v denním programu je respektována individuální potřeba spánku, odpočinku a odreagování od denních činností.
- děti při odpočinku poslouchají pohádky, relaxační hudbu, individuálně pracují na úkolech zadané učitelkou (práce s dětmi s OŠD a PLPP, popř. provádění testové metody „Předcházíme poruchám učení“
13:30 – 16:15 sebeobsluha, odpoled. svačina, odpolední činnosti
- odpolední činnosti si děti vybírají dle vlastního zájmu
- odpoledne také dokončujeme započatou práci v dopoledních činnostech
- učitelka nabízí činnosti vztahující se k tématu
- při příznivém počasí využíváme školní zahradu
Integrované bloky - III. třída
školní rok 2024/2025
- Co přinášíš podzime, to se brzy dozvíme
- Ať je nám tu spolu hezky...
- Dačice, město, kam chodím do školky
- Sv. Václav
- Budeme tu spát, kde mám sílu brát
- Naše republika má narozeniny- 28. říjen
- O kamínku v Aniččině botě
- Barevný podzim
- Na svatého Martina kouřívá se z komína
- Až zazvoní zvoneček, rozsvítí se stromeček
- Ta hvězda naděje pro mne i pro tebe
- Už je zima, už je čas, Mikuláši mají sraz
- Čas vánočního cinkání
- My tři králové jdeme k vám
- Nic lepšího nad mráz není, zima je mé potěšení
- Zamrzli nám všechny louže, kdo má nohy, ten se klouže
- Ve zdravém těle, zdravý duch
- Haló pane Karnevale, račte dále, račte dále
- Kudy zima utekla
- Volám tě sluníčko, vyjdi aspoň maličko
- Co už umím – zápis do MŠ
- Hody, hody, doprovody
- Země je našim domovem
- Čáry, máry, čarujeme
- Milovaná matičko, mám pro tebe srdíčko
- Když potřebuji pomoc, umím si poradit
- Jen si děti všimněte, že žijeme na jedné planetě
- Mrňouskové:
- Mravenčí království
- Žabka Rozárka
- Včelí království
- Motýlí kouzla
- Týden čtení dětem
- Až nás slunce zavolá, pojďte děti do kola