III. třída - modrá

Třídní učitel: Mgr. Hana Švarcová, Bc. Romana Marková, Emílie Misařová
Spadá pod: Bratrská

Asistent pedagoga - Hana Tůmová

V modré třídě se vzdělávají převážně děti v posledním školním roce před nástupem do základní školy a děti s odkladem školní docházky.


Informace pro rodiče

TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM

III. třída

Motto naší třídy: 

"Co slyším, to zapomenu,

co vidím, si pamatuji,

co si vyzkouším, tomu rozumím."



Snažíme se dodržovat pravidla společenského soužití:

  • Vytvářím si přátelský vztah s každým, koho ve třídě potkávám: každý má pro mě svůj přínos, od každého se mohu učit (malý, velký, silný, hubený dospělý, dítě,……)
  • Táhneme za jeden provaz – pomáháme si navzájem
  • Mám moc úsměvem a pohlazením změnit kamarádovi celý den, když je smutný. S úsměvem jde všechno líp!
  • Umím hodnotit situace - odsoudit nesprávné chování, vyzdvihnout správné chování
  • Díky kamarádům se ve třídě cítím bezpečně
  • A hlavně mám jistotu, že mě má někdo rád a že na mě kamarádům záleží

Cíle a záměry III. třídy

  • Průběžně připravovat děti na povinnou školní docházku pomocí frontální řízené činnosti, skupinových prací, individuálních prací, spontánními hrami ve skupině i individuálně
  • Individuálně pracovat s dětmi s odkladem školní docházky se zaměřením na oslabené oblasti vývoje
  • Vytvářet příznivé podmínky pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami (zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění a sociální znevýhodnění)
  • Podporovat terénní a prožitkové učení
  • Vytvářet a upevňovat v dětech zdravé životní návyky brané jako základ životního stylu
  • Naučit děti všímat si problémů kolem sebe a podněcovat v dětech přirozený zájem řešit problémy samostatně, popřípadě s oporou dospělého
  • Rozvíjet v dětech pocit jistoty, bezpečí a zdravého sebevědomí
  • Aktivně se zapojovat do aktuálního dětí ve městě (Vítání občánků, výstavy, kulturní vystoupení k různým příležitostem…)
  • Úzce spoluprácovat s rodiči a celou rodinou
    • aktivně spolupracovat s přípravou dítěte na školní docházku (Hurá do školy, Předcházíme poruchám učení)
    • dostatečně a s předstihem informovat rodiče s akcemi MŠ, zejména pomocí e-mailové pošty a schůzek s rodiči (Děti do bruslí, saunování, kulturní akce, vzdělávací programy apod.)
    • tématické pracovní dílny s rodiči
    • besídky a kulturní programy
    • Rozloučení s předškoláky
  • Posilovat mezigenerační vztahy pomocí projektu „Ty se mnou a já s tebou“ a „Ježíškova vnoučata“

 Hymna III. třídy



Tvoříme společná pravidla soužití


  • Chovám se ke kamarádům ohleduplně, buduji přátelství
  • Co bolí, to se nesmí!
  • Když přijdu do třídy nebo odcházím, pozdravím
  • Nekazím kamarádovi hru (nerozbíjím stavby, neberu kostky z díla kamarádovi)
  • Když si dva povídají, počkám, až domluví
  • Umím poprosit a poděkovat
  • Když je potřeba, umím se omluvit
  • Když mi něco nejde, požádám o pomoc
  • Svou neopatrnost napravím (rozlité utřu, rozsypané posbírám…)
  • Vypůjčenou hračku vždy po sobě uklidím na původní místo
  • Víme o sobě → pokud se budu chtít vzdálit ze třídy, oznámím to paní učitelce
  • Zbytečně neplýtvám vodou
  • Když mám rýmu, nosím si své kapesníky
  • Při jídle nemluvím s plnou pusou
  • Po jídle si odnesu nádobí a utřu po sobě prostírání
  • Když odcházíme ze třídy, řadíme se do dvojic
  • Na chodbě se ztišíme
  • Po schodech chodíme po pravé straně

Pravidla komunitního kruhu

  • Umím naslouchat kamarádovi
  • Pokud chci něco říct, zvednu ruku a počkám, až dostanu slovo

Pravidla u PC

  • PC obsluhují max. 3 děti.
  • PC zapíná a vypíná učitelka.
  • Dobu pobytu u PC stanoví učitelka.


Rituály

Zvuk zvonečku – UKLÍZÍME!  

Zvednutá ruka s otevřenou dlaní  - MLČÍME! 

Zahájení komunitního kruhu:

"AŤ JSI HOLKA NEBO KLUK, UDĚLÁME VELKÝ KRUH.

ZATLESKEJ, ZADUPEJ, KAMARÁDŮM RUKU DEJ.

PAK SI TIŠE KAŽDÝ SEDNI, CHCEŠ-LI MLUVIT, RUKU ZVEDNI.“


 Dětská práva

"Nezáleží na tom, jakou máš barvu pleti, jakým hovoříš jazykem ani jakého jsi vyznání. Máš svá práva, i když jsi dítě. Práva zajišťují každému člověku spravedlivé zacházení. Každý člověk na světě má svá práva. Všichni lidé na celém světě.“

Dítě jako každá lidská bytost má svou hodnotu, důstojnost a základní práva. (Dětská práva se vztahují bez výjimky na každé dítě i nezletilou mládež ve věku 0 -18 let.) 

Čtyři základní pilíře dětských práv:

Právo na přežití – zaručuje zachování života a uspokojování základních potřeb dítěte
Právo na rozvoj – týká se harmonického rozvoje dítěte včetně práva na vzdělání, na volný čas, ale i práva na svobodu myšlení a vyznání
Právo na ochranu – chrání dítě před násilím, všemi druhy zneužívání a zanedbávání
Právo na účast – dává dítěti možnost vyjádřit svůj názor ve všech záležitostech, které se ho týkají


Zdravá školní jídelna


V naší mateřské škole děti dostávají pestrou a zdravou stravu s dostatkem obilovin, ovoce, zeleniny, luštěnin, ryb a mléčných výrobků, která zároveň využívá i nejnovějších trendů a poznatků v dětském stravování.

Stravovací návyky, vztah k jídlu a svému tělu si dítě utváří již od raného věku. U společného stolu přebírá vzory a postoje, které se učí nejen výchovou, ale především nápodobou.

Společné stravování je vhodným způsobem, jak u dětí posílit zdravé postoje k jídlu. Dítě potřebuje nejenom při stravování pravidelný řád a společné rituály.

Jídlo ve III. třídě jako příjemný rituál

  • Máme stanovený čas společného jídla, který přizpůsobujeme potřebám rozvrhu dne
  • Učitelky stolují společně s dětmi, jí stejné pokrmy, jsou vzorem správného stolování. Děti se je snaží napodobovat, učí se pozorováním.
  • Děti se aktivně zapojují do přípravy jídla (mazání pečiva). Podporujeme tak v nich samostatnost a kreativitu spojenou s jídlem
  • Podvědomě učíme děti zdravému životnímu stylu s pestrým vyváženým jídelníčkem a pitným režimem
  • Stolování není jenom o ukojení hladu a žízně, společné stravování má daleko hlubší psychologický význam (prohlubování vztahů mezi lidmi), společné stravování přináší radost
  • Dítě si může rozhodnout o velikosti své porce podle pocitu hladu či sytosti, je v přímém kontaktu s pracovníkem, který porci servíruje
  • Děti do jídla násilím nenutíme, při nechutenství děti povzbuzujeme a podporujeme vnímání stravy všemi smysly
  • Nenutíme děti dojídat porci, učíme je naslouchat svým pocitům sytosti
  • Uplatňujeme heslo: „Alespoň ochutnat“
  • Spolupracujeme s SOUZaS obor Kuchař-číšník (slavnostně prostřený stůl a obsluha dětí učni – hra na restauraci)


Režimová opatření ve III. třídě

Denní program umožňuje naplňovat potřeby, zájmy a individuální možnosti dětí. Je pružný, s možností reagovat na neplánované situace.  Denní program má vyvážený poměr řízených a spontánních činností, aktivity a odpočinku.

 

6:15 – 7:15          scházení dětí v 1. třídě, spontánní hry

 

7:15 – 8:00          spontánní hry, individuální a skupinové činnosti

  • při vstupu do třídy se dítě přivítá s učitelkou a ostatními dětmi pozdravem, zvolí si formu činnosti, která ho zajímá, nebo nabídnutou činnost učitelkou; ukončení her oznamuje signál předem domluvený dětmi a učitelkou – mluvené slovo, zvoneček

 

8:00 – 8:45          úklid hraček, tělovýchovná chvilka, sebeobsluha, svačina

  • každá hračka má své místo
  • před svačinou nabízíme dětem krátké, pohybové činnosti (přirozená cvičení, zdravotní cviky, cvičení s náčiním a pohybové hry).   
  • po hygieně si samoobslužným způsobem vezmou potraviny a pití. Děti se podílejí na přípravě svačiny – mazání a zdobení pečiva zeleninou, bylinkami, semínky apod.
  • Nabídka ovoce, zeleniny a tekutin je umožněna dětem v průběhu celého dne.
  • děti si po sobě uklízí tácky a hrníčky

 

8:45 – 9:00          komunitní kruh

  • cílem ranního kruhu, který je situován do herny, je vzájemné sdílení zážitků a prožitků dítěte, k vyjádření názorů dětí, seznámení s tématem dne a činnostmi, které nás toho dne čekají.

     

9:00 – 9:45          řízené frontální a skupinové činnosti

  • těmito činnostmi jsou děti podněcovány k vlastní aktivitě, tvořivosti a myšlení. Je respektováno vlastní tempo dítěte. Po skončení činností společně hodnotíme úspěšnost, co děti zaujalo.

 

9:45 – 11:45                  příprava na pobyt venku, pobyt venku

  • vybavení zahrady slouží k tělovýchovným aktivitám, tvořivým a námětovým hrám, k poznávání přírody a sezónním činnostem
  • vycházky bývají spojené s tématem dne a umožňují poznávat okolí školy, život ve městě a v přírodě

 

11:45 – 12:30      hygiena, oběd, příprava na odpočinek

  • děti jsou vedeny k samostatnosti –přinášejí si a odnášejí talíře, utírají stoly apod.
  • každé dítě má možnost jíst svým tempem.
  • děti, které odpočívají, si ukládají své oblečení na židličku

 

12:30 – 13:30      odpočinek, klidové činnosti

  • v denním programu je respektována individuální potřeba spánku, odpočinku a odreagování od denních činností.
  • děti při odpočinku poslouchají pohádky, relaxační hudbu, individuálně pracují na úkolech zadané učitelkou (práce s dětmi s OŠD a PLPP, popř. provádění testové metody „Předcházíme poruchám učení“

 

13:30 – 16:15      sebeobsluha, odpoled. svačina, odpolední činnosti

  • odpolední činnosti si děti vybírají dle vlastního zájmu
  • odpoledne také dokončujeme započatou práci v dopoledních činnostech
  • učitelka nabízí činnosti vztahující se k tématu
  • při příznivém počasí využíváme školní zahradu

 

Integrované bloky - III. třída

školní rok 2022/2023


 

  1. Co přinášíš podzime, to se brzy dozvíme

- Kamarád, kamarád, je to ten, koho mám rád

- Vlaštovičko leť, už je na tě čas

- Dačice, město, kam chodím do školky

- Sv. Václav

- Budeme tu spát, kde mám sílu brát

- Naše republika má narozeniny- 28. říjen

- O kamínku v Aniččině botě

- Barevný podzim

- Dešťové kapičky dostaly nožičky

- Na svatého Martina kouřívá se z komína

 

  1. Až zazvoní zvoneček, rozsvítí se stromeček

- Ta hvězda naděje pro mne i pro tebe

- Už je zima, už je čas, Mikuláši mají sraz

- Čas vánočního cinkání

- My tři králové jdeme k vám

 

  1. Nic lepšího nad mráz není, zima je mé potěšení

- Zamrzli nám všechny louže, kdo má nohy, ten se klouže

- Ve zdravém těle, zdravý duch

- Haló pane Karnevale, račte dále, račte dále

- Z pohádky do pohádky

- Kudy zima utekla

 

  1. Volám tě sluníčko, vyjdi aspoň maličko

- Co už umím – zápis do MŠ

- Hody, hody, doprovody

- Země je našim domovem

- Čáry, máry, čarujeme

- Milovaná matičko, mám pro tebe srdíčko

- Když potřebuji pomoc, umím si poradit

 

  1. Jen si děti všimněte, že žijeme na jedné planetě

- Mrňouskové:  

  •     Mravenčí království
  •     Žabka Rozárka
  •     Včelí království
  •     Motýlí kouzla

- Týden čtení dětem

- Až nás slunce zavolá, pojďte děti do kola

 



 


 

Třídní projekty