Školní vzdělávací program
Školní vzdělávací program "Svět kolem nás".
Využíváme přírodního prostředí a přímých prožitků dětí.
Charakteristika vzdělávacího programu
- Zpracovaný Školní vzdělávací program „Svět kolem nás“ vychází ze záměrů RVP pro předškolní vzdělávání, z koncepčního záměru organizace Mateřská škola Dačice a SWOT analýzy a umožňuje pracovat tvořivě s uplatňováním odborné kvalifikace.
- Školní vzdělávací program využívá přírodního prostředí k vytváření elementárních základů pro otevřený a odpovědný postoj člověka k životnímu prostředí.
- Každoročně je aktualizován třídní vzdělávací program, který vychází z ŠVP na stanovené období.
- Vzdělávací program zahrnuje komplexní nabídku vzdělávání pro děti od 2 do 6 let s hlavním cílem:
1. Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení.
2. Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost.
3. Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.
Ve své koncepci vychází z osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy, založeném na individuálním přístupu k dítěti v podmínkách, které vytváří heterogenita skupin a partnerská spolupráce s rodinou.
- Je vytvořen tak, aby pomáhal dítěti vnímat svět v jeho přirozených souvislostech, pomáhal získávat pohled na svět a získávat aktivní postoj k němu. Snažíme se o co největší využití vlastních prožitků dítěte, k tomu využíváme přímých kontaktů dítěte s daným vzdělávacím tématem – okolní přírodu a prostředí.
- Všem dětem nabízíme různorodé aktivity: taneční, pohybové a výtvarné aktivity, výlety, návštěvy knihovny, divadelní představení, výstavy v muzeu, spolupracujeme s ostatními MŠ v Dačicích.
Myšlenkou naší školy je rozvíjet u dětí fyzickou a sociální samostatnost a osvojit si kompetence, které jsou důležité v jejich budoucím životě.
Obsahem vzdělání je vše, co dítě obklopuje, co je pro něj potřebné a užitečné.
- Témata jsou volena tak, aby byla rozmanitá, ale respektovala přirozený cyklus ročních období a využívala i společenských situací, svátků a slavností.
- Charakteristika a cíl každého bloku objasňuje, co chceme děti naučit, na co se zaměřujeme, ale zároveň nám dává možnost jít svou cestou.
- Každý integrovaný blok přispívá k rozvoji a učení dítěte ve všech oblastech (biologické, psychologické, interpersonální, sociálně-kulturní a environmentální).
- Obsah bloků je naznačen rámcově tak, aby umožňoval pedagogům přizpůsobit se při plánování své práce konkrétním dětem s ohledem na jejich aktuální zájmy, úroveň dosavadních znalostí a také na věkové složení ve třídě.
- Naším cílem ve vzdělávání je rozvíjet celou dětskou osobnost, přinášet dětem nejenom zkušenosti a poznatky, ale také rozvíjet jejich tvořivost, fantazii, umožňovat jim získávat praktické dovednosti, rozvíjet fyzické a psychické schopnosti, učit je vnímat základní lidské, morální a společenské hodnoty a tyto hodnoty přijímat.
- Současně dětem umožňujeme vytvářet a zaujímat postoje k sobě i svému okolí a učit je žít ve společenství s ostatními, vytváříme harmonické a radostné prostředí.
5.1 Využití mateřské školy pro ozdravné a pohybové aktivity
- Poznávací tematicky zaměřené vycházky v okolí MŠ
- Využití dopravního hřiště u MŠ
- „Děti do bruslí“ – výuka bruslení
5.2 Projekty
- „Děti do bruslí“ – výuka bruslení
- „Mami, tati povídejte si se mnou“ – logopedická prevence
- „Hurá, půjdu do školy“ - interaktivní setkávání rodičů, dětí a učitelek - školní připravenost
- „Chodím, jezdím bezpečně“
- „Křeslo pro hosta“
- Účast celostátního projektu „Ukliďme svět“
Cílem vzdělávací nabídky je:
- rozvoj řeči, myšlení a poslechu – reprodukčních schopností
- podílet se na kolektivních činnostech
- rozvoj dalšího učení
- orientovat se v multikulturním prostředí
5.3 Tradiční akce školy pro děti:
Pouštění draků
Oslava Halloweenu
Tvořivé dílny pro děti a rodiče
Hravá odpoledne pro děti a rodiče – s ukázkou „Hrátky s angličtinou“
Mikulášská nadílka s besídkou
Posezení u stromečku s rodiči
Hravá odpoledne s rodiči „Mami, tati, pojďte si hrát“
Dětský karneval
Masopustní průvod po vesnici
Vynášení Morény
Den otevřených dveří pro nové děti
Besídka ke Dni matek
Oslava MDD
Filmová a divadelní představení dle nabídky
Rozloučení s předškoláky
5.5 Prostředky a formy vzdělávání
Upřednostňujeme zejména takové formy vzdělávání, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, aktivní účasti dítěte, prožitkovém učení a hře, zpravidla individuálně, ve dvojicích a ve skupinách.
Dbáme na to, aby byl vyvážen poměr spontánních a řízených aktivit.
Specifickou formu představuje didakticky cílená činnost, ve které učitelka s dítětem naplňuje konkrétní vzdělávací cíle formou záměrného i spontánního učení.
Vychází ze zájmu, hravosti, dětské zvídavosti a potřeby objevovat, experimentovat.
Formy vzdělávání: pohybové aktivity, volné hry a hry s pravidly, námětové hry na něco a na někoho, smyslové Kimovy hry, konstruktivní hry, dramatické hry, jazykové hry a cvičení, komunitní kruhy, diskuse, skupinové činnosti, individuální práce, práce ve dvojicích, frontální práce, psychomotorická cvičení, práce s přírodním materiálem, výtvarné, pracovní, hudební a tvořivé činnosti, tělovýchovné činnosti a experimentace s materiály, terénní vzdělávání.
Využíváme metody pokusu, omylu, pozorování, rozhovoru, popisu.
Cílem je, aby děti dělaly to, co je vnitřně uspokojuje.
Podporujeme předčtenářskou a předmatematickou gramotnost, grafomotoriku, polytechniku.
Věnujeme se systematicky logopedické prevenci.
Rozšiřujeme pohybový program pro děti.
Seznamujeme se IT technikou - tablet, počítač – „Hrajeme si a učíme se“, interaktivní program pro předškolní vzdělávání.
Využíváme finanční prostředky v rámci digitalizace do škol na pořízení učebních pomůcek využitelných pro rozvoj informatického myšlení dětí a jejich digitálních kompetencí – robotika.
6. Vzdělávací obsah
Struktura integrovaných bloků: V záři zlatých listů
Kouzelné ledové království
Barevný svět květů
Za slunečním dobrodružstvím
Věková skupina: pro děti 2 – 6 leté
6.1 V záři zlatých listů
Časový rozsah: 12 týdnů
Charakteristika bloku
Na začátku školního roku se zaměřujeme především na seznámení dětí s prostředím MŠ, s učitelkami, dětmi a všemi zaměstnanci MŠ.
Postupně se děti seznamují s životem v MŠ, společně utváříme pro děti srozumitelná pravidla soužití.
Zaměřujeme se především na sebeobsluhu, samostatnost, avšak respektujeme věkové a individuální zvláštnosti každého dítěte.
Děti se seznamují s tím, co se děje na podzim „Vyprávění skřítka Podzimníčka“ pomocí prožitků, vycházek, výtvarných, hudebních, pohybových a jiných činností.
Názvy jednotlivých témat a podtémat v TVP napovídají o svém obsahu.
Cíle pro dané období
Rozvíjet schopnosti samostatně a dobře vykonávat běžné denní činnosti, vést děti k sebeobsluze, zdokonalovat motoriku (koordinace ruky a oka, koordinace slova, zpěvu a pohybu….).
Poznávat nové prostředí, seznamovat se spolu navzájem i se sebou samým (uvědomovat si, kam patřím, a že mohu být dobrým kamarádem).
Rozvíjet mezilidské vztahy, seznamovat se s pravidly chování ve vztahu k druhému, k pobytu v MŠ.
Individuálním přístupem a respektováním potřeb dětí spoluvytvářet prostředí, do kterého se děti těší. Podílet se, aby se dítě postupně a pozvolna začlenilo do života v MŠ.
Rozvíjet osobnost dítěte a probouzet v něm aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, seznamovat se s životním prostředím a jeho ochranou.
Vzdělávací nabídka
- Po prázdninách se společně budeme seznamovat se svými kamarády, s novým prostředím, budeme navazovat přátelství a začleňovat se do kolektivu.
- Postupně se budeme seznamovat s charakteristickými znaky podzimu.
- Povedeme děti ke kladnému vztahu k přírodě.
- Budeme si vyprávět o vlaštovkách, pavoučcích, o lese, zvířátkách a jedlých či jedovatých houbách.
- Při pobytu venku si pohrajeme s přírodninami.
- Přiblížíme dětem poznatky o podzimním ovoci a zelenině, společně si budeme všímat dozrávání ovoce a zeleniny v zahrádkách, sklízení úrody na polích.
- Další činnosti dle témat se týkají draka, s ním budeme třídit, počítat, poznávat, pojmenovávat, rytmizovat geometrické tvary. Zahrajeme si na básníky při hledání rýmů…
- K podzimu neodmyslitelně patří změna v přírodě a děti si uvědomí pestrou paletu barev.
- V době dešťů a plískanic seznámíme děti s podzimním počasím, které si předvedeme i hrou na rytmické nástroje.
- S podzimem se rozloučíme s medvídky, veverkou, ježkem, poznáme, jak se na zimu chystají lidé, zvířátka a příroda. Při různých hrách se děti zapojí smysly tříděním, počítáním, poslechem, zpěvem, rytmizací.
Očekávané kompetence na konci předškolního období, kterých dítě postupně dosahuje
Vyjadřuje se pomocí hudebně pohybových činností.
Těší se z nových zážitků.
Navazuje dětská přátelství, dodržuje pravidla soužití.
Snaží se zařadit mezi své vrstevníky.
Vnímá změny v přírodě vlivem podzimu.
6.2 Kouzelné ledové království
Časový rozsah: 12 týdnů
Charakteristika bloku
Tento blok je zaměřen na život ve společnosti. Společně prožíváme své radosti i starosti, necháme se unášet kouzlem Vánoc – tradice, advent, zvyky.
Poznáváme život ve městě i na vesnici.
Vedeme děti k porozumění zákonitostí přírody a její ochraně, rozvíjení schopnosti přizpůsobovat se změnám v přírodě.
Vedeme děti, aby se chtěly učit, aby dovedly ocenit sebe i své kamarády, umět si navzájem pomáhat, vést dialog.
Vážíme si práce druhých, zajímáme se o dění kolem sebe, rozvíjíme dětskou představu o základních lidských hodnotách.
Cíle pro dané období
Osvojit si praktické dovednosti přiměřené věku dítěte.
Rozvíjet poznatky, dovednosti a schopnosti nasloucháním a objevováním, vést děti k odvaze, ukázat, co všechno dokáže.
Poznávat sebe sama ve vztahu k ostatním, podporovat důvěru a sebedůvěru.
Rozvíjet společenský a estetický vkus.
Zajistit citový prožitek, radost a pohodu.
Uvědomovat si vlastní tělo, rozvíjet a užívat všechny smysly, osvojovat si poznatky dovednosti týkající se zdraví, bezpečí.
Poskytnout prostor k tvoření a rozvíjení představ, posilovat poznávací city jako je zvídavost, zájem o činnost, radost z aktivity, z objevování a z osvojování si nových poznatků a dovedností. Vytvářet situace, ve kterých se může dítě samo rozhodovat.
Rozvíjet citlivost a toleranci k druhým, učit se respektovat svobodu druhého, vést děti ke spolupráci a vzájemné pomoci.
Radostnými prožitky dětí rozvíjet schopnost žít ve společenství kamarádů a uvědomit si, že zde mohou spolupracovat a spolupodílet se.
Vést k porozumění zákonitosti přírody a její ochraně, rozvíjet schopnosti přizpůsobovat se změnám v přírodě, poznávat živou i neživou přírodu.
Vzdělávací nabídka
- V předvánočním a vánočním období se budeme seznamovat s adventní přípravou, budeme si vyprávět o Mikuláši i čertech.
- Učit se básničky, písničky, pokusíme se ho nakreslit, vyrobíme si peklo, čertovské a mikulášské masky, napodobíme čertí pohyb.
- Navštíví nás Mikuláš s čertem.
- V dalších dnech, kdy se děti těší na blížící se Vánoce, si vyrobí jednoduché přání a malý dárek pro radost, zapojí se do pečení a zdobení cukroví.
- Děti si uvědomí, že se dárky nejenom dostávají, ale i dávají.
- Atmosféru si zkrátíme a zpříjemníme slavnostní výzdobou třídy, zpěvem vánočních koled, poslechem vánočních pohádek.
- Děti si vysloví svá vánoční přání, seznámí se s betlémským příběhem, s tradicemi Vánoc, s vánočními zvyky.
- Několik dní před Štědrým dnem k nám do MŠ přijde Ježíšek, přinese stromeček a dárečky.
- Na besídce pro rodiče a prarodiče děti předvedou, co všechno se během pár měsíců naučily.
- Děti se seznámí s novými hračkami a budou se těšit na prožití vánočních svátků s rodinou.
- Po Vánocích se zaměříme na charakteristické znaky zimy a při pokusech se sněhem se seznámíme s vlastnostmi sněhu, které využijeme při pobytu venku.
- Hrami a závody v oblékání si připomeneme, jak se chráníme před zimou a co si oblékáme.
- Mrazíci si s dětmi osvojí zimní písničky, básničky, pohádky a hry, zkusí vyjádřit zimu různými výtvarnými technikami.
- Se sněhulákem si budeme povídat o zimních sportech, o tom, jak zimu prožívají zvířátka a příroda.
- Pomůžeme se starat o ptáčky sypáním zrníček do krmítka, zvířátkům doneseme nasbírané kaštany a žaludy.
- Poznáváme své tělo, jeho části a jejich důležitost zajímavými hrami. Pomocí pohádek budeme hledat v různých situacích dobro i zlo, pomáhat kamarádovi v nouzi a snažit se rozvíjet dětská přátelství.
- Masopustní dobu oslavíme maškarním karnevalem, děti se promění ve veselé postavičky, společně si zatancují a zasoutěží.
Očekávané kompetence na konci předškolního období, kterých dítě postupně dosahuje
Zvládá sebeobsluhu, osobní hygienu a jednoduché pracovní úkony.
Vnímá a prožívá slavnostní atmosféru, umí se vcítit do očekávání.
Dokáže se oprostit od projevů sobectví.
Vyjadřujeme se prostřednictvím výtvarných a hudebně pohybových dovedností.
Má poznatky o sobě a o své rodině.
Uvědomujeme si své tělo, důležitost jeho částí, dbá o své zdraví a bezpečnost.
Dokáže se bez problémů odloučit na určitou dobu od svých blízkých, odpovídá za své jednání ve známých situacích.
Komunikuje vhodně s dospělým, respektuje ho.
Má představu o tom, co je dobře, co špatně, co se smí a nesmí.
Zná základní znaky zimy, vlastnosti sněhu a ledu.
6.3 Barevný svět květů
Časový rozsah: 11 týdnů
Charakteristika bloku
Na jaře se probouzí naše planeta Země, která je naším domovem, a proto ji musíme chránit a dobře se o ni starat.
Zaměření bloku je na probouzení naší přírody, tradice jara, poznávání květin, zvířat, mláďat a živočichů.
Obohacovat a prohlubovat dětské představy pozorováním, prožitkem rozvíjet estetické cítění.
Cíle pro dané období
Zlepšovat sebeobsluhu, péči o sebe samu, rozvíjet vlastní identitu a vytvářet zdravé životní návyky a postoje v návaznosti na rodinnou výchovu.
Obohacovat a rozvíjet jazykové vyjadřování, povzbuzovat fantazii a představivost dítěte, rozvíjet paměť, tvořivé myšlení a sebe vyjádření.
Umožnit dítěti samostatně se rozhodovat a nést za svoji volbu zodpovědnost, poznávat důsledky svého chování
Usnadnit dětem poznání, že každý někam patří a v určité společnosti (ve třídě, v rodině, ve skupině mezi vrstevníky) se musí řídit určitými pravidly, podporovat kladné, kamarádské vztahy k ostatním.
Osvojovat si základní poznatky o prostředí, v němž dítě žije, seznámit se s nejbližším okolím, rozvíjet prožitkové učení (exkurze, besedy…).
Uvědomit si, že svět má svůj řád, který je rozmanitý a pozoruhodný, a to jak svět přírody (rostliny a živočichové), tak i svět lidí.
Rozvíjet pozitivní vztah k přírodě, k místu, ve kterém dítě žije.
Vzdělávací nabídka
- Začátkem jara děti přivítají probouzející přírodu, společně budou pozorovat změny, které s jarem souvisejí.
- Seznámí se s bezpečností na silnici, s významem a názvy dopravních značek, druhy dopravních prostředků.
- Těšení na velikonoční svátky vyplníme velikonočními zvyky, koledami, jarními písničkami a koledováním s pomlázkami.
- Děti si vyrobí zvířátka z vajíček, nabarví vajíčka různými výtvarnými technikami, nebo si vyrobí travnatého jarního panáčka.
- Zasejeme si jarní osení a budeme trpělivě čekat a pozorovat pokus růstu.
- Přivítáme domácí zvířátka jejich narozená mláďátka, děti si připomenou jejich správné názvy, způsob života, uvědomí si jejich užitek a poznají, jak se o ně staráme.
- Maminkám přichystáme překvapení a vyrobíme jim dáreček a přáníčko. Budeme si povídat o tom, jaké je to u nás doma, přiblížíme si rozdíl ve městě a na vesnici.
- Hádankami, názornými ukázkami se děti seznámí s různými povoláními.
- Jarní období zakončíme poznáváním života včeliček, motýlů, berušek a dalšího hmyzu. Při pobytu venku je budeme pozorovat, zahrajeme si zajímavé hry.
- Seznámíme se s různými druhy květin, léčivými rostlinami.
Očekávané kompetence na konci předškolního období, kterých dítě postupně dosahuje
Zvládá jemnou motoriku, umí zacházet s nůžkami, papírem, a grafickým materiálem.
Umí pozorně poslouchat, nemluvit, když mluví někdo jiný
Vnímá, co si druhý přeje a potřebuje.
Dodržuje pravidla her, domluví se na společném řešení.
Má poznatky o místě, kde žije, orientuje se v okolí bydliště.
6.4 Za slunečním dobrodružstvím
Časový rozsah: 5 týdnů
Charakteristika bloku
Blíží se prázdniny, doba pobytu v přírodě, dovolené – bezpečnost.
Oslava Svátku dětí.
Voda je důležitý zdroj našeho života – koloběh vody v přírodě, důležitost čistoty a dostatku vody, neměli bychom být lhostejní.
S vodou je spojeno několik ekosystémů (rybník, řeka, moře).
Vedeme děti, aby si uvědomovaly, v jakém prostředí žijí a jak ho mohou zlepšovat – podporujeme jejich nápaditost, fantazii, představivost i hledání s využitím dosavadních zkušeností.
Cíle pro dané období:
Posilovat fyzickou a psychickou zdatnost.
Povzbuzovat k bádání, k iniciativám a tvořivosti, rozvíjet schopnosti sebeovládání.
Všestranně rozvíjet osobnost při různých aktivitách během dne, rozvíjet schopnost projevovat se spontánně.
Poznávat kulturu a způsob života v jiných zemích.
Podporovat vztah ke kultuře a umění, umět se projevit a vyjádřit ve všech jeho podobách.
Vzdělávací nabídka
- Léto zahájíme oslavou Dne dětí, prožijeme radost při dětských soutěžích, děti si vyzkouší svoji obratnost, pohotovost a šikovnost při plnění úkolů, prožijí s kamarády radostný den, za který si zaslouží sladkou odměnu a medaili.
- Nad knížkami a encyklopediemi si připomenou způsob života exotických zvířat, jejich názvy a povíme si zážitky z návštěvy ZOO s rodiči.
- Zajdeme si na louku a k rybníku, kde se seznámíme se způsobem života broučků, rozmanitého hmyzu a zvířátek, které žijí v jeho okolí.
- Návštěva z městské policie nás seznámí s pravidly silničního provozu, s bezpečností při pohybu na ulici a při přecházení vozovky, děti bude zajímat prohlídka policejního auta.
- Před prázdninami se s dětmi rozloučíme básničkami, písničkami, tanečky, které jsme se naučili, společně si popovídáme o prázdninových plánech a přípravách a popřejeme si veselé prázdniny.
Očekávané kompetence na konci předškolního období, kterých dítě postupně dosahuje
Zvládá pohybové dovednosti při překonávání překážek, umí házet a chytat míč.
Chápe základní matematické pojmy, má bohatou slovní zásobu.
Umí se dělit o hračku, pomůcky, pamlsky.
Umí malovat, kreslit, modelovat, konstruovat.
Má poznatky o přírodě, ví, že všechno se mění a vyvíjí.