Školní vzdělávací program
Charakteristika vzdělávacího programu
Školní vzdělávací program vychází z environmentální výchovy a podpory zdraví, též v sobě zahrnuje projekt: „Zalávecké Ekohrátky“.
Motto: „Co v předškolním věku zasejeme do úrodné půdy, zapustí kořínky pro budoucí košatý a rozvětvený strom.“

LOGO MŠ ZA LÁVKAMI
Hlavní cíle školy
- Cílem naší MŠ je vytvářet podmínky pro tělesnou, duševní a společenskou pohodu dítěte po celou dobu jeho pobytu v MŠ. Vést děti ke zdravému životnímu stylu, který je charakterizován dovedností a návyky zdravého životního stylu a odolností vůči stresu, zdraví škodlivým vlivům, které mohou vést ke zneužití či závislostem.
- Vést děti ke kladnému citovému vztahu k přírodě. Poskytnout jim základní poznatky o správném/nesprávném vztahu a chování člověka k životnímu prostředí, šetrnému zacházení s přírodou a přírodními zdroji, odpovědnému spotřebitelskému chování.
- Umožnit dětem sblížení s přírodou pomocí přímého pozorování a práce v koutku živé přírody s rostlinami a zvířaty.
- Rozvíjet a pomáhat formování schopnosti empatie (vcítění se do druhých), odbourávat agresivní chování, rozvíjet emoční inteligenci. Umožnit seberealizaci, vyjádření vlastní osobnosti, podporovat sebedůvěru a odvahu ke změně, podporovat tvořivost jak při práci samotné, tak ve vlastním životě. Učit se nést zodpovědnost a následky svých rozhodnutí.
Environmentální výchova
Prvky environmentální výchovy prolínají celým výchovným působením a vycházejí z oblasti RVP Dítě a svět.
Jedním z hlavních cílů je vést děti ke kladnému citovému vztahu k přírodě. Poskytnout jim základní poznatky o správném/nesprávném vztahu a chování člověka k životnímu prostředí, šetrnému zacházení s přírodou a přírodními zdroji, odpovědnému spotřebitelskému chování.
Hodnoty, které tvoří kvalitu lidského života (tělesné, duševní a sociální) se navzájem prolínají. Vše souvisí s prostředím, v němž žijeme. Proto k tvorbě podmínek pro pohodu dětí v MŠ jsme zvolili program zaměřený na environmentální výchovu s prvky Zdravé MŠ.
K dosažení stanoveného cíle používáme dvě metody: Vytváření optimálního prostředí v MŠ pro děti i dospělé a výchovně vzdělávací působení v denních činnostech v MŠ.
Prvky environmentální výchovy mají rozvíjet konkrétní poznatky o přírodě a jejích částech. Podněty připravujeme pomocí vhodných metod, postupů a forem práce, kdy základem je hra prolínající se do všech výchovných činností.
K nejcennějším metodám, jimiž se děti seznamují s okolní přírodou, náleží přímému pozorování, učení venku a kladení důrazu na prožitkové a situační učení.
Ve škole působí dvě koordinátorky EVVO, které zpracovávají roční plán k rozvoji environmentální výchovy a následně tyto činnosti evaluují. Nabízejí DVPP z oblasti EVVO, vypracovávají projekty, články, činnosti a náměty k doplňkového programu v ŠVP Za Lávkami za spolupráce s ostatními učitelkami.
Projekty a doplňkové činnosti
- „Děti do bruslí“ – kurzy bruslení na zimním stadionu
- „Mami, tati, povídej si se mnou“ – logopedická prevence
- „Hurá do školy“ – interaktivní program pro rodiče a předškoláky
- „Celé Česko čte dětem“/ „Babička a dědeček do školky“– rozvoj čtenářské pregramotnosti
- „Ukliďme svět“/ „Den země – environmentální program
- „Česko zpívá koledy“ – hudební projekt
- „Kočárkový a koloběžkový průvod“ – kulturní společenská akce pro veřejnost
- „Uspávání zahrady“ /„Rozloučení s předškoláky“ – interaktivní odpoledne pro zaměstnance školy, děti a rodiče
- "Můj den ve školce" - předškoláci si plní své sny při spoluplánování činností s rodiči a učitelkou
- ochutnávky jídel za zdravé školní jídelny pro rodičovskou veřejnost
Průběh vzdělávání dětí od dvou do tří let
Pro děti od dvou do tří let je zajištěn dlouhodobý adaptační program, ve kterém mají děti dostatek času si zvyknout na nové prostředí, nové společenství vrstevníků, nový režim mateřské školy apod. Pro většinu z nich je to první sociální zkušenost mimo širší rodinu, kdy se setkávají s větším množstvím vrstevníků, přijímají novou sociální roli, poznávají nové vzorce chování dospělých i vrstevníků a za pomoci dospělého si v novém kolektivu si vymezuje svůj vlastní prostor. Proto apelujeme na kamarádské vztahy mezi dětmi s cílem vytváření bezpečného, důvěryhodného a klidného prostředí. Během celého dopoledne je zajištěno souběžné působení dvou učitelek a chůvy pro dostatek individuální péče. Chůva je financována z Operačního programu JAK. Pro děti je vždy zajištěn dostatek přiměřených námětů a podnětů k tvoření, hrám, hudebním, pohybovým i dramatickým činnostem. Dostatek času je ponechán pro volnou hru i relaxační odpočinek. Respektujeme rozdíly v jednotlivých oblastech vývoje a s laskavou důsledností vedeme děti k větší samostatnosti nejen v oblasti a samoobsluhy (oblékání, jídlo, hygiena, odloučení od rodiny, respektování nových srozumitelných pravidel a norem).
Vzdělávací obsah
Hlavní vzdělávací nabídku naší mateřské školy tvoří soustava čtyř integrovaných bloků, které se dělí na témata a podtémata. Témata jsou konkretizována v třídních vzdělávacích programech jednotlivých tříd. Jejich podrobnější rozpracování je v kompetenci učitelek a to v závislosti na podmínky vzdělávání v jednotlivých třídách MŠ (věkové složení dětí, věcné, organizační, psychosociální, individuální a specifické podmínky) Do jednotlivých bloků je také zařazen doplňkový program environmentální výchovy.
Integrované bloky se každoročně cyklicky opakují, mají vymezený rámcově vzdělávací obsah, stručně naznačují hlavní okruhy činností s dětmi a stanovují základní vzdělávací cíle. Bloky jsou určené pro všechny věkové skupiny dětí v mateřské škole. Doba jejich realizace se řídí podmínkami a zájmem dětí.
Při sestavování integrovaných bloků jsme se snažili o to, aby:
- přispívaly k rozvoji a učení dítěte ve všech oblastech (biologické, psychologické i sociální).
- dávaly prostor pro tvořivou práci učitelek, určovaly společné záměry a cíle, ale současně dávaly učitelkám možnost volit různé cesty jejich naplňování
- umožňovaly plánovat celoškolní akce, společná setkávání všech dětí i rodičů
Integrované bloky ŠVP
Nejsem na světě sám - charakteristika bloku
Integrovaný blok „Nejsem na světě sám“ zahrnuje období nástupu do MŠ, kdy se děti seznamují s pravidly soužití ve své třídě, s novými kamarády a zaměstnanci školy. Učí se orientovat ve školním prostředí a jeho blízkém okolí (sportovní hřiště, školní zahrada, železnice a okolní příroda). Na začátku školního roku se zaměřujeme především na sebeobsluhu a samostatnost, avšak respektujeme věkové a individuální zvláštnosti každého dítěte. Po prázdninách se budeme snažit navodit klidnou, radostnou atmosféru, stmelit kolektiv tříd a ulehčit tak dětem nástup do MŠ. U dětí se zaměříme zejména na základní komunikační dovednosti a budeme je podněcovat ke zvídavému poznávání.
Po adaptačním období přiblížíme dětem zvyklosti, které k podzimu patří, budeme společně poznávat podoby a proměny přírody (plody podzimu, stromy, keře a proměna jejich listů, proměnlivost počasí babího léta) a poukážeme na potřebu její ochrany. V podzimním období děti pečují o školní zahradu (sklízení plodů, hrabání listí apod.). Všechny tyto činnosti vyvrcholí společnou akcí s rodiči „Uspávání zahrady.“ S podzimem se rozloučíme povídáním o ukládání zvířat k zimnímu spánku, seznámíme se také s některými známými pohádkami.
Městečko na dlani - charakteristika bloku
Integrovaný blok „Městečko na dlani“ zahrnuje přípravu na adventní období, budeme se těšit na příchod Mikuláše s čertem a andělem, na kouzlený vánoční čas plný očekávání. Děti seznámíme se svátky, lidovými tradicemi a zvyky. V tomto období se s dětmi pilně připravujeme na setkání s rodiči, při kterém si užijeme vánoční atmosféru. Po Novém roce nás čeká společná oslava svátku Tří králů a návštěva kostela. Kromě toho se budeme také věnovat charakteristickým znakům zimy, vlastnostem sněhu a ledu, změn počasí. Upozorníme děti na nutnou péči člověka o zvířátka v zimních měsících (život lesní zvěře, ptáků), ale budeme se věnovat i péčí o naše zdraví a bezpečnost, oblékání a přizpůsobení oblečení zimnímu období. K tomuto období neodmyslitelně patří i karneval. Děti budou poznávat karnevalové veselí v maskách, seznámíme se s tradicemi masopustu. V závěru zimy se budeme věnovat poznáváním dopravních prostředků, řemesel a povolání.
Země je naším domovem - charakteristika bloku
S přicházejícím jarem děti seznámíme s tradičním vyháněním Moreny pryč z města, vítáním jarní přírody a s dalšími zvyky spojenými s Velikonocemi. Budeme poznávat podoby a proměny přírody (stromy, keře a jarní květiny, aprílové počasí), domácí zvířata a jejich mláďata, drobné živočichy z luk a strání. V rámci jarních oslav Dne Země seznámíme děti s potřebou ochrany životního prostředí, zapojíme se do projektu „Ukliďme svět“. V jarním období si připomeneme lidovou tradici pálení čarodějnic, oslavíme svátek maminek a upozorníme děti na důležitost rodiny a její funkci.
Až nás slunce zavolá - charakteristika bloku
Letní období zahájíme oslavou svátku dětí a pořádáním výletů do okolí naší školky. K létu neodmyslitelně patří sluníčko a prázdniny a s nimi spojené letní radovánky, jako je koupání, výlety do lesa, poznávání cizích krajů a zemí. Vydáme se na dobrodružné výpravy za indiány a exotickými zvířaty, dětem také přiblížíme život v podmořském světě. V tomto tematickém bloku naučíme děti chápat vodu jako přirozené životní prostředí, poznat a pojmenovat některé volně žijící živočichy a rostliny v blízkosti vodních toků a rybníků. Poučíme také děti, jak se mohou vyhnout nástrahám, které je mohou během letních prázdnin potkat, jak jednat v případě, že se například ztratí, nebo se někdo zraní. Budeme je seznamovat s tím, jak se chovat u vody, v přírodě, jak se chovat k ostatním, hlavně neznámým lidem. Jak s nimi jednat, komu mohou důvěřovat a komu ne. Na závěr školního roku se rozloučíme s budoucími školáky, a pak už si budeme užívat letní hrátky v prázdninových měsících.