IV. třída U Žabičky (modrá)
MOTTO TŘÍDY: "RUKU V RUCE S KAMARÁDY POZNÁVÁME SVĚT."
Ve třídě U Žabičky se vzdělávají děti ve věku 5 až 7 let. Prostory třídy jsou zařízeny do modrých tónů, které představují prostředí vody. V blízkosti třídy je umístěna šatna, umývárna a toalety.
V této třídě se zaměřujeme zejména na upevňování získaných zkušeností a dovedností dětí, obohacování jejich vědomostí o další nové poznatky, které uplatní při řešení běžných životních situací a při vstupu do první třídy základní školy. Jedním z dalších hlavních cílů je výchova ke zdraví (správná strava, hygiena, sport…), rozvoj úcty a respektu k druhým - i k sobě samým; posilování zdravého přístupu k životu a životnímu prostředí. Podporujeme u dětí kladný vztah k přírodě a českým tradicím, pomocí doplňkového programu ŠVP "Zalávecké ekohrátky se Skřítky". Ve třídě u stolečků děti procvičují věci potřebné do školy, bádají při pokusech a experimentech, v herně jsou pak pro děti připravovány různé hudební, taneční, dramatické a jiné pohybové aktivity.
Pro rodiče a děti se v této třídě uskutečňuje projekt „Hurá, půjdu do školy“ zaměřený na prevenci školních obtíží.
TŘÍDNÍ HYMNA
TŘÍDNÍ PRAVIDLA SPOLEČNÉHO SOUŽITÍ
Pravidla vznikla na základě skutečných situací, byla vytvořena dětmi nebo s jejich pomocí. Pravidla nejsou uzavřená, postupně se formou situačního učení doplňují.
- Učím se respektovat odlišnosti kamaráda
- Neubližuji kamarádovi: „Co bolí, to se nesmí!“
- I slova mohou ublížit, mluvíme o sobě hezky, nenadáváme si
- Nekazím kamarádovi hru (nerozbíjím stavby, neberu kostky z díla kamarádovi)
- Dokončím započatou práci
- Když si dva povídají, počkám, až domluví
- Když si s kamarádem povídám, dívám se mu do očí
- Nekřičím a nepoužívám nevhodná slova
- Umím poprosit a poděkovat
- Když je potřeba, umím se omluvit
- Když mi něco nejde, požádám o pomoc
- Svou neopatrnost napravím (rozlité utřu, rozsypané posbírám…)
- Vypůjčenou hračku vždy po sobě uklidím na původní místo
- Když přijdu do třídy nebo odcházím, pozdravím a ujistím se, že paní učitelka o mě ví
- Víme o sobě → pokud se budu chtít vzdálit ze třídy, oznámím to paní učitelce
- Respektuji potřebu spánku u kamaráda
- Když mám rýmu, nosím si své kapesníky
- Při jídle nemluvím s plnou pusou
- Po jídle si odnesu nádobí a utřu po sobě prostírání
- Když odcházíme ze třídy, řadíme se do dvojic
- Na chodbě se ztišíme, po schodech chodíme po pravé straně
- Když zacinká zvoneček, vím, že mi chce paní učitelka něco sdělit, ztiším se a vyslechnu ji
Pravidla na WC a v umývárně
- Mám právo na své soukromí a zároveň respektuji soukromí druhých dětí
- Netlačíme se před WC, nestavíme se do zástupu
- Po použití WC spláchneme, volíme vhodné tlačítko Malé/Velké
- Dodržuji hygienické návyky – jdu se umýt hned po příchodu do školky, před a po jídle, po použití WC a vždy, když si zašpiním ruce
- Používám jen potřebné množství mýdla na ruce
- Nekapu vodu po zemi, utírám se do svého ručníku
- Na česání používám vlastní hřeben
- Zuby si čistím nad umývadlem
- Zbytečně neplýtvám vodou
Pravidla u PC
- PC obsluhují max. 2 děti
- PC zapíná a vypíná učitelka
- Dobu pobytu u PC stanoví učitelka
RITUÁLY
Narozeninový rituál
Ctíme oslavy kamarádů ve školce
V den narozenin necháváme oslavence prožít jeho výjimečnost:
- trůn a královská koruna při oslavách
- zpěv narozeninové písně pro oslavence
- přání od kamarádů (podání ruky s pohledem do očí)
- drobný dárek v narozeninové krabičce
- sladký dortík
- fotografování s dětmi a p. učitelkami na památku
Rituál KABRŇÁKA
- Když se mi povede něco výjimečného, zasloužím si označení K – KABRŇÁK tiskátkem na ruku
- O titulu KABRŇÁK rozhoduje paní učitelka
Otázka týdne
- Zapojení dětí do ankety „Otázka týdne“ je dobrovolné
- Otázku vyvěsí paní učitelka v šatně vždy jednou týdně
- Obsahově se otázka týká probíraného tématu dle TVP
- Otázka je uzavřená s možností odpovědi ANO/NE
- Děti za spolupráce rodičů přiřazují svou značku k dané odpovědi
- Výsledek ankety dává možnost k dalšímu zpracování závěrů v komunitním kruhu, či v individuálních rozhovorech s dětmi
KOMUNITNÍ KRUH
Děti se ráno scházejí společně v ranním komunitním kruhu uprostřed herny. Cílem tohoto seskupení je vést děti k tomu, aby si při vzájemném sdílení zážitků naslouchaly, aby se seznámily s tématem dne a co vše budou ten den dělat.
Kruh symbolizuje partnerství všech členů, nikdo není nadřazený ani podřazený. Kruh je symbolem rovnosti. Vzájemné dotyky působí velmi pozitivně na psychiku a rozvoj sociálních vztahů mezi dětmi.
Pravidla komunitního kruhu
- Svoláváme se do kruhu společnou písní
- Umím naslouchat kamarádovi
- Pokud chci něco říct, zvednu ruku a počkám, až dostanu slovo
ZAHÁJENÍ KOMUNITNÍHO KRUHU:
„AŤ JSI HOLKA NEBO KLUK, UDĚLÁME VELKÝ KRUH.
ZATLESKEJ, ZADUPEJ, KAMARÁDŮM RUKU DEJ.
PAK SI TIŠE KAŽDÝ SEDNI, CHCEŠ-LI MLUVIT, RUKU ZVEDNI.“
CÍLE A ZÁMĚRY VE TŘÍDĚ „U ŽABIČEK“
- Průběžně připravovat děti na povinnou školní docházku pomocí frontální řízené činnosti, skupinových i individuálních prací, spontánními činnostmi
- Individuálně pracovat s dětmi s odkladem školní docházky se zaměřením na oslabené oblasti vývoje
- Vytvářet příznivé podmínky pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami (zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění a sociální znevýhodnění)
- Podporovat terénní, prožitkové a situační učení
- Rozvíjet u dětí vztah k životnímu prostředí, ke svému okolí, k živé a neživé přírodě
- Podporovat u dětí zdravý životní styl pomocí pohybu a pestré stravy
- Seznámit děti s riziky a nástrahami okolního světa
- Naučit děti všímat si problémů kolem sebe a podněcovat v dětech přirozený zájem řešit problémy samostatně, popřípadě s oporou dospělého
- Rozvíjet v dětech pocit jistoty, bezpečí a zdravého sebevědomí
- Aktivně se zapojovat do aktuálního dětí ve městě (Vítání občánků, výstavy, kulturní vystoupení k různým příležitostem…)
- Úzce spolupracovat s rodinou dítěte
- Aktivně spolupracovat s rodiči na přípravě dítěte pro vstup do základní školy (Hurá do školy, Diagnostika školní připravenosti, poradenská činnost ohledně udělení OŠD dítěti)
- Dostatečně a s předstihem informovat rodiče s akcemi MŠ, zejména pomocí aplikace Twigsee, e-mailové pošty a schůzek s rodiči (Děti do bruslí, školní, kulturní a sportovní akce, vzdělávací programy apod.)
CO BY MĚLA KAŽDÁ ŽABKA ZNÁT A UMĚT:
- Znát své jméno, příjmení, bydliště, věk
- Vyjmenovat nejbližší členy své rodiny, vědět, kde pracují
- Poznat a pojmenovat barvy, rozlišovat jejich odstíny
- Spontánně počítat do 6, orientovat se v množství
- Rozeznat a pojmenovat kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník
- Označovat rozměry (velký /malý, krátký/ dlouhý, nejméně/nejvíce…)
- Správně užívat předložky nad, pod, za, vedle….
- Rozeznat hlásku na začátku a na konci slova, rozložit slovo na slabiky
- Umět si říci, co chce nebo potřebuje
- Umět správně nazouvat obuv
- Zvládnout oblékání, svlékání, srovnat oblečení
- Vysmrkat se a používat kapesník
- Po potřebě na WC se umět utřít do toaletního papíru
- Umět si umýt ruce mýdlem, utřít se do ručníku
- Držet správně lžíci, používat příbor, při jídle sedět u stolu
- Držet správně tužku, netlačit na ni a sedět při plnění úkolů opřený oběma nohama o podložku
- Znát cestu z domova do mateřské školy a zpět
Informace pro rodiče
PROSÍME RODIČE HOLČIČEK,
KAŽDÝ ČTVRTEK CHODÍME CVIČIT (tělocvična nebo hřiště), BYLO BY VHODNÉ, ABY TENTO DEN NEMĚLY DÍVKY ŠATY NEBO SUKÝNKY.
!!! Z HLEDISKA BEZPEČNOSTI DĚTÍ ZVAŽTE I NOŠENÍ ŘETÍZKŮ, NÁRAMKŮ A VISACÍCH NAUŠNIC DO TŘÍDY!!!