I. třída - žlutá

Třídní učitel: Nikola Krebsová, Eva Přibylová
Spadá pod: Bratrská


Naše třída je místem, kde se s láskou staráme o děti ve věku od 2-4 let a kde každý den přináší nové možnosti pro učení, růst a zábavu.


 

Informace pro rodiče

TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM

 

I. třída

  

Školní rok 2024/2025

Motto:

„Sluníčko se usmívá, ať si každý zazpívá: „Hej, na světě je přece krásně“


Cíle a záměry I. třídy


Hlavní cíle naší třídy

  • Vytvořit prostředí, ve kterém se každé dítě cítí bezpečně, podporováno a schopno rozvíjet své sociální, emocionální a kognitivní dovednosti
  • Předávat dětem základní životní zkušenosti v přirozeném prostředí skupiny vrstevníků dle individuálních možností a rozvíjet samostatnost, sebevědomí a tvořivost dítěte 
  • Podporovat budování sociálních dovedností a mezilidských vztahů mezi dětmi
  • Pomáhat dětem rozvíjet svou emocionální inteligenci, učit je identifikovat a vyjadřovat své emoce a řešit konflikty pozitivním způsobem


PRAVIDLA I. TŘÍDY (UZAVŘENÁ SPOLEČNĚ S DĚTMI)

 


MY! - Každý jsme jiný, ale společně tvoříme skvělou partu, kde se každý cítí dobře.

Dbáme na bezpečnost svou i ostatních.

Naše ruce mohou držet jinou ruku, hladit, malovat, tleskat, vyrábět…

V komunikačním kruhu má slovo kamarád, který má v ruce maňáska Sluníčko – nasloucháme, když někdo mluví

Když má paní učitelka zvednutou ruku, poslouchám, co mi chce povědět.

Domluva je lepší než křik. Naše slova jsou laskavá.

Umíme si říci o pomoc a sami dokážeme pomoci.

Říkáme pravdu

Každá hračka má své místo, po hraní ji uklidíme.

Po našem objevování umíme i odpočívat.



RITUÁLY

 

           

Rituály jsou velmi důležitou součástí našeho vzdělávacího programu. Děti si díky nim nenásilnou formou osvojují denní řád, lépe chápou návaznosti mezi jednotlivými činnostmi, zklidní se a jsou připraveni na nové poznávání.

Rituál před obědem (děti stojí ve třídě na koberci v kroužku a drží se za ruce):

             “To jsou prsty, to jsou dlaně, mýdlo s vodou patří na ně. A po mýdle dobré jídlo a po jídle zase mýdlo. Přejeme dobré chutnání, děkujeme za přání a žádné povídání.“


Rituál před čtením pohádky:

“Cynkylinky, cynkylinky, zalezte si pod peřinky. Na kluky i děvčátka, čeká krásná pohádka. Pojď pohádko mezi nás, už je na tě čas.“


   Svolání do komunikačního kruhu:

 

„Jedna, dva, tři, čtyři, pět, podej mi svou ruku hned. Holka, kluk, holka, kluk, uděláme velký kruh.“

„Zatleskáme, zadupáme, pleskneme se do kolen. Zamrkáme, zamáváme, popřejem si dobrý den.“

 

Rituál při uklízení hraček (cinkáme na zvoneček):

“Cynkylinky na zvoneček, hračky mají svůj domeček. Cynkylinky do toho, ať je brzy hotovo.”


Rituál před mytím rukou a čištěním zoubků:

“To jsou prsty, to jsou dlaně, mýdlo s vodou patří na ně.

A po mýdle dobré jídlo a po jídle zase mýdlo.”


“Všechny děti dobře znají, jak se zoubky čistit mají.

Na kartáček pastu dáme a zoubečky polechtáme.”


 

Rituál před pobytem venku:

“Zamykám, zamykám pusinku na kouzelný klíč, zahodíme klíč a povídání je pryč.”


DENNÍ REŽIM I. TŘÍDY

 

Provozní doba MŠ Bratrská je 6:15 – 16:15 hod. Denní program umožňuje naplňovat potřeby, zájmy a individuální možnosti dětí. Je pružný, s možností reagovat na neplánované akce. Denní program má vyvážený pomět řízených, nepřímo řízených a spontánních činností, aktivity a odpočinku.


Rodiče k nám mohou přijít kdykoli

Rodiče informujeme (prostřednictvím nástěnek, konzultačních schůzek, mailu či aplikace Twigsee o průběhu i výsledcích vzdělávání dítěte, o akcích).

 S rodiči konzultujeme (individuální pokroky dětí, jejich problémy, aktuální situaci).

Rodiče jsou povinni dbát o zdraví dítěte a zodpovídají za to, že do MŠ vodí dítě zdravé (bez příznaků možného infekčního onemocnění - rýma, kašel, zánět spojivek, průjmy, žaludeční potíže, vši, o důležitých a nakažlivých nemocech informují učitelky).


6:15 – 8:10 hod.

Spontánní hry a činnosti podle vlastní volby, pohybové aktivity, individuální, skupinová či kolektivní práce učitelky s dětmi.

Děti se při příchodu pozdraví s paní učitelkou, která s nimi ihned navazuje oční kontakt.

Děti si půjčují hračky podle vlastního výběru, manipulují s předměty, jsou motivovány k různým tvořivým činnostem, mohou se zabývat pohybovými aktivitami. Hrami se u nich rozvíjí fantazie a představivost, respekt a prosociální chování. Utváří se kamarádské skupiny a vztahy mezi jejími členy.

Děti si mohou z domova přinést větší hračku. Pokud si s ní přestanou hrát, uklidí si ji do svého šuplíku označeného značkou. Byli bychom rádi, kdyby děti do MŠ nenosily malé, či křehké hračky. Rodiče jsou informováni o tom, že za případné ztracení či rozbití hračky neneseme žádnou odpovědnost.

 

8:10 – 9:00 hod.

Úklid hraček, tělovýchovná chvilka, hygiena, sebeobsluha, svačina.

Děti jsou k úklidu hraček motivovány Rituálem (viz. zásobník).

Před svačinou nabízíme dětem krátké pohybové činnosti (přirozená cvičení, zdravotní cviky, cvičení s náčiním a pohybové hry).

Děti mají předem připravenou svačinu.

Po hygieně si samoobslužným způsobem vezmou potraviny i pití.

Nabídka ovoce, zeleniny a tekutin dětem přístupná v průběhu celého dne. Děti mají vždy k dispozici vodu.

Doba trvání svačinky je odhadována přibližně na 30 minut, či individuální potřeby dětí.

9:00 – 9:30 hod.

Komunikační kruh-rituál, řízené činnosti

Cílem komunikačního kruhu, který je situován do herny, je přivítání nového dne, vzájemné sdílení zážitků, názorů, vybírání námětů, seznámení s tématem dne a činnostmi, ze kterých si mohou děti vybrat.

Činnostmi jsou děti podněcovány k vlastní aktivitě, tvořivosti a samostatnému myšlení (poskytují prostor k hledání a objevování).

Mohou si vybrat, zda budou aktivitu realizovat individuálně či v různě velkých skupinách dětí.

Při veškerých činnostech je respektováno individuální tempo každého dítěte.

Po ukončení činnosti necháme děti zhodnotit, co je zaujalo a co naopak nikoli.

9:30 – 11:30 hod.      

  • Příprava na pobyt venku, pobyt venku.
  • Děti se chystají na procházku nebo pobyt na školní zahradě. Učí se samostatnosti při sebeobsluze. Učí se zapínat si knoflíky a zipy, oblékat se, obouvat se, znát své věci a mít je uklizené.
  • Vybavení zahrady slouží k tělovýchovným aktivitám, tvořivým a námětovým hrám, k poznávání přírody a sezónním činnostem.
  • Vycházky bývají spojené s tématem dne a umožňují poznávat okolí školky a přírody kolem.

 

11:30 – 12:00 hod.          

Hygiena, oběd, příprava na odpočinek.

Příprava na oběd je motivována rituálem v kruhu (viz zásobník), všechny děti si společně popřejí dobrou chuť.

Dbáme na kulturu stolování (prostírání, příbory).

Děti se učí správně držet lžíci, popřípadě příbor.

Každé dítě má možnost jíst svým tempem.

Do jídla děti nenutíme, vhodným způsobem motivujeme k ochutnání. Kdo nechce jíst, nemusí.

Po obědě následuje osobní hygiena a příprava na odpočinek.

Usilujeme o samostatnost dětí při převlékání a skládání oblečení.  

 

12,00 - 13,30 hod.             

Odpolední odpočinek, nabídka klidných zájmových činností pro děti s nižší potřebou spánku.

Děti každý den poslouchají čtenou pohádku, které předchází rituál na zklidnění (viz zásobník).

Po přečtení pohádky a relaxační hudbě děti odpočívají.

Pokud někdo neusne, může si v tichosti prohlížet knížky a leporela.

Děti u sebe mohou při odpočinku mít svou oblíbenou plyšovou hračku.


13:30 – 16:15 hod.  

Sebeobsluha, hygiena, odpolední svačina, odpolední činnosti.

Vedeme děti pomáhat s úklidem lůžkovin dle individuálních schopností (rovnání pyžamka, balení polštáře a peřinky).

Odpolední činnosti si děti vybírají podle vlastního zájmu, či si mohou dokončit činnosti započaté dopoledne.


V průběhu týdne zařazujeme:

Chvilky s logopedií.

Zdravé zoubky (každý den po obědě).

Chvilky pro šikovné ručičky (grafomotorika, motorika prstů).

Zdravotní cvičení (každý den – cviky zaměřené na protažení celého těla, dětská jóga, pohybové a taneční hry)

Výtvarné činnosti – ( 1x týdně práce s barvami – vodové, tempery, prstové, křídy, pastely).

Pracovní činnosti (1x týdně práce s barevným papírem, lepidlem, nůžkami či různým materiálem. Často dochází k propojení výtvarných a pracovních činností).

Formativní hodnocení (min. 1x týdně – prostřednictvím jednoduchých otázek, vizuálních pomůcek)



INTEGROVANÉ BLOKY

 

1. Co přinášíš, podzime, to se brzo dozvíme

Těšíme se do školky

Když potkáte ježky, jdou většinou pěšky

Koulelo se, koulelo, červené jablíčko

Šel zahradník do zahrady

Vyletěl si pyšný drak

Prší, prší jen se leje

Strašidýlko Emílek

Hajný je lesa pán

Červený šátečku

2. Až zazvoní zvoneček, rozsvítí se stromeček

Mikuláš ztratil plášť

Půjdem spolu do Betléma

3. Nic lepšího nad mráz není, zima je mé potěšení

My tři králové jdeme k vám

Hlava, ramena, kolena, palce

Pojďte s námi za pohádkou

Bude zima, bude mráz

Sněží, sněží, mráz kolem běží

Já jsem muzikant

Pec nám spadla

4. Volám tě sluníčko, vyjdi aspoň maličko

Hřej, sluníčko hřej

Běžela ovečka

Skákal pes přes oves

Když jsem já sloužil

Holka modrooká nesedávej u potoka

Pět ježibab na koštěti

Naše máma

5. Jen si děti všimněte, co je krásy na světě

Chytila jsem na pasece žížalu

Polámal se mraveneček

Travička zelená

Když jsi kamarád tak pojď si s námi hrát

Mami mami vem mě do ZOO

Jede, jede mašinka

Těšíme se na prázdniny



Třídní projekty