IV. třída U Žabičky (modrá)

Třídní učitel: Milada Němcová, Bc. Hana Nováková
Spadá pod: Za Lávkami


MOTTO TŘÍDY: "RUKU V RUCE S KAMARÁDY POZNÁVÁME SVĚT."

   

 Ve třídě U Žabičky se vzdělávají děti ve věku 5 až 7 let. Prostory třídy jsou zařízeny do modrých tónů, které představují prostředí vody. V blízkosti třídy je umístěna šatna, umývárna a toalety. 

V této třídě se zaměřujeme zejména na upevňování získaných zkušeností a dovedností dětí, obohacování jejich vědomostí o další nové poznatky, které uplatní při řešení běžných životních situací a při vstupu do první třídy základní školy. Jedním z dalších hlavních cílů je výchova ke zdraví (správná strava, hygiena, sport…), rozvoj úcty a respektu k druhým - i k sobě samým; posilování zdravého přístupu k životu a životnímu prostředí. Podporujeme u dětí kladný vztah k přírodě a českým tradicím, pomocí doplňkového programu ŠVP "Zalávecké ekohrátky se Skřítky". Ve třídě u stolečků děti procvičují věci potřebné do školy, bádají při pokusech a experimentech, v herně jsou pak pro děti připravovány různé hudební, taneční, dramatické a jiné pohybové aktivity.

Pro rodiče a děti se v této třídě uskutečňuje projekt „Hurá, půjdu do školy“ zaměřený na prevenci školních obtíží. 


TŘÍDNÍ HYMNA

 TŘÍDNÍ PRAVIDLA SPOLEČNÉHO SOUŽITÍ

Pravidla vznikla na základě skutečných situací, byla vytvořena dětmi nebo s jejich pomocí. Pravidla nejsou uzavřená, postupně se formou situačního učení doplňují.

  • Učím se respektovat odlišnosti kamaráda
  • Neubližuji kamarádovi: „Co bolí, to se nesmí!“
  • I slova mohou ublížit, mluvíme o sobě hezky, nenadáváme si
  • Nekazím kamarádovi hru (nerozbíjím stavby, neberu kostky z díla kamarádovi)
  • Dokončím započatou práci
  • Když si dva povídají, počkám, až domluví
  • Když si s kamarádem povídám, dívám se mu do očí
  • Nekřičím a nepoužívám nevhodná slova
  • Umím poprosit a poděkovat
  • Když je potřeba, umím se omluvit
  • Když mi něco nejde, požádám o pomoc
  • Svou neopatrnost napravím (rozlité utřu, rozsypané posbírám…)
  • Vypůjčenou hračku vždy po sobě uklidím na původní místo
  • Když přijdu do třídy nebo odcházím, pozdravím a ujistím se, že paní učitelka o mě ví
  • Víme o sobě → pokud se budu chtít vzdálit ze třídy, oznámím to paní učitelce
  • Respektuji potřebu spánku u kamaráda
  • Když mám rýmu, nosím si své kapesníky
  • Při jídle nemluvím s plnou pusou
  • Po jídle si odnesu nádobí a utřu po sobě prostírání
  • Když odcházíme ze třídy, řadíme se do dvojic
  • Na chodbě se ztišíme, po schodech chodíme po pravé straně
  • Když zacinká zvoneček, vím, že mi chce paní učitelka něco sdělit, ztiším se a vyslechnu ji

Pravidla na WC a v umývárně

  • Mám právo na své soukromí a zároveň respektuji soukromí druhých dětí
  • Netlačíme se před WC, nestavíme se do zástupu
  • Po použití WC spláchneme, volíme vhodné tlačítko Malé/Velké
  • Dodržuji hygienické návyky – jdu se umýt hned po příchodu do školky, před a po jídle, po použití WC a vždy, když si zašpiním ruce
  • Používám jen potřebné množství mýdla na ruce
  • Nekapu vodu po zemi, utírám se do svého ručníku
  • Na česání používám vlastní hřeben
  • Zuby si čistím nad umývadlem
  • Zbytečně neplýtvám vodou

Pravidla u PC

  • PC obsluhují max. 2 děti
  • PC zapíná a vypíná učitelka
  • Dobu pobytu u PC stanoví učitelka

RITUÁLY

Narozeninový rituál

Ctíme oslavy kamarádů ve školce

V den narozenin necháváme oslavence prožít jeho výjimečnost:

  • trůn a královská koruna při oslavách
  • zpěv narozeninové písně pro oslavence
  • přání od kamarádů (podání ruky s pohledem do očí)
  • drobný dárek v narozeninové krabičce
  • sladký dortík
  • fotografování s dětmi a p. učitelkami na památku

Rituál KABRŇÁKA

  • Když se mi povede něco výjimečného, zasloužím si označení K – KABRŇÁK tiskátkem na ruku
  • O titulu KABRŇÁK rozhoduje paní učitelka

Otázka týdne

  • Zapojení dětí do ankety „Otázka týdne“ je dobrovolné
  • Otázku vyvěsí paní učitelka v šatně vždy jednou týdně
  • Obsahově se otázka týká probíraného tématu dle TVP
  • Otázka je uzavřená s možností odpovědi ANO/NE
  • Děti za spolupráce rodičů přiřazují svou značku k dané odpovědi
  • Výsledek ankety dává možnost k dalšímu zpracování závěrů v komunitním kruhu, či v individuálních rozhovorech s dětmi

 
KOMUNITNÍ KRUH

Děti se ráno scházejí společně v ranním komunitním kruhu uprostřed herny. Cílem tohoto seskupení je vést děti k tomu, aby si při vzájemném sdílení zážitků naslouchaly, aby se seznámily s tématem dne a co vše budou ten den dělat.

Kruh symbolizuje partnerství všech členů, nikdo není nadřazený ani podřazený. Kruh je symbolem rovnosti. Vzájemné dotyky působí velmi pozitivně na psychiku a rozvoj sociálních vztahů mezi dětmi.

Pravidla komunitního kruhu

  • Svoláváme se do kruhu společnou písní
  • Umím naslouchat kamarádovi
  • Pokud chci něco říct, zvednu ruku a počkám, až dostanu slovo 

ZAHÁJENÍ KOMUNITNÍHO KRUHU:


 

„AŤ JSI HOLKA NEBO KLUK, UDĚLÁME VELKÝ KRUH.

ZATLESKEJ, ZADUPEJ, KAMARÁDŮM RUKU DEJ.

PAK SI TIŠE KAŽDÝ SEDNI, CHCEŠ-LI MLUVIT, RUKU ZVEDNI.“


CÍLE A ZÁMĚRY VE TŘÍDĚ „U ŽABIČEK“

  • Průběžně připravovat děti na povinnou školní docházku pomocí frontální řízené činnosti, skupinových i individuálních prací, spontánními činnostmi  
  • Individuálně pracovat s dětmi s odkladem školní docházky se zaměřením na oslabené oblasti vývoje
  • Vytvářet příznivé podmínky pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami (zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění a sociální znevýhodnění)
  • Podporovat terénní, prožitkové a situační učení
  • Rozvíjet u dětí vztah k životnímu prostředí, ke svému okolí, k živé a neživé přírodě
  • Podporovat u dětí zdravý životní styl pomocí pohybu a pestré stravy
  • Seznámit děti s riziky a nástrahami okolního světa
  • Naučit děti všímat si problémů kolem sebe a podněcovat v dětech přirozený zájem řešit problémy samostatně, popřípadě s oporou dospělého
  • Rozvíjet v dětech pocit jistoty, bezpečí a zdravého sebevědomí
  • Aktivně se zapojovat do aktuálního dětí ve městě (Vítání občánků, výstavy, kulturní vystoupení k různým příležitostem…)
  • Úzce spolupracovat s rodinou dítěte
  • Aktivně spolupracovat s rodiči na přípravě dítěte pro vstup do základní školy (Hurá do školy, Diagnostika školní připravenosti, poradenská činnost ohledně udělení OŠD dítěti)
  • Dostatečně a s předstihem informovat rodiče s akcemi MŠ, zejména pomocí aplikace Twigsee, e-mailové pošty a schůzek s rodiči (Děti do bruslí, školní, kulturní a sportovní akce, vzdělávací programy apod.)

CO BY MĚLA KAŽDÁ ŽABKA ZNÁT A UMĚT:

  • Znát své jméno, příjmení, bydliště, věk
  • Vyjmenovat nejbližší členy své rodiny, vědět, kde pracují
  • Poznat a pojmenovat barvy, rozlišovat jejich odstíny
  • Spontánně počítat do 6, orientovat se v množství
  • Rozeznat a pojmenovat kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník
  • Označovat rozměry (velký /malý, krátký/ dlouhý, nejméně/nejvíce…)
  • Správně užívat předložky nad, pod, za, vedle….
  • Rozeznat hlásku na začátku a na konci slova, rozložit slovo na slabiky
  • Umět si říci, co chce nebo potřebuje
  • Umět správně nazouvat obuv
  • Zvládnout oblékání, svlékání, srovnat oblečení
  • Vysmrkat se a používat kapesník
  • Po potřebě na WC se umět utřít do toaletního papíru
  • Umět si umýt ruce mýdlem, utřít se do ručníku
  • Držet správně lžíci, používat příbor, při jídle sedět u stolu
  • Držet správně tužku, netlačit na ni a sedět při plnění úkolů opřený oběma nohama o podložku
  • Znát cestu z domova do mateřské školy a zpět

Informace pro rodiče

PROSÍME RODIČE HOLČIČEK, 

KAŽDÝ ČTVRTEK CHODÍME CVIČIT (tělocvična nebo hřiště), BYLO BY VHODNÉ, ABY TENTO DEN NEMĚLY DÍVKY ŠATY NEBO SUKÝNKY. 

!!! Z HLEDISKA BEZPEČNOSTI DĚTÍ ZVAŽTE I NOŠENÍ ŘETÍZKŮ, NÁRAMKŮ A VISACÍCH NAUŠNIC DO TŘÍDY!!!

Třídní projekty