Zalávecké ekohrátky

Charakteristika projektu cíle, vzdělávací nabídka

Tento projekt je koncipován tak, aby se prvky environmentální výchovy prolínaly všemi integrovanými bloky ŠVP MŠ Za Lávkami. Chtěli bychom dětem v posledním roce předškolního vzdělávání podrobněji přiblížit život na naší planetě. Budeme se dívat na svět okolo nás, pozorovat přírodu, seznamovat se s ekosystémy (les, louka, rybník, …), objevovat svět zvířat, rostlin, neživé přírody. Zapojíme děti do tradic a lidových zvyků v místě bydliště, ale také se podíváme na způsoby a podmínky k životu v jiných koutech naší Země.

Jedním z hlavních cílů je vést děti ke kladnému citovému vztahu k přírodě. Poskytnout jim základní poznatky o správném/nesprávném vztahu a chování člověka k životnímu prostředí, šetrnému zacházení s přírodou a přírodními zdroji, odpovědnému spotřebitelskému chování.

Hlavní cíle

  • Osvojení si elementárních poznatků a kompetencí pro pobyt v přírodě
  • Seznámení s místem a prostředím nejbližšího okolí, ve kterém dítě žije, vytváření kladného vztahu k němu, pocitu zodpovědnosti za něj, rozvíjení motivace k péči o dané místo
  • Probuzení zájmu o pochopení ekologických dějů a jejich následné zkoumání, v rámci svých schopností se chová tak, aby pomáhalo zachovávat přírodní stabilitu.
  • Získání schopnosti vyhledávat a srovnávat informace o problému, konfliktu, hodnotit je, hledat a nacházet řešení.
  • Seznamování s principy ochrany životního prostředí a osvojení si základních dovedností pro odpovědné spotřebitelské chování na úrovni MŠ.
  • Realizování praktických činností pro zlepšení stavu životního prostředí, jejího poznávání a bádání prostřednictvím prožitkového a situačního učení.

Očekávané výstupy a kompetence

  • Dítě se bezpečně pohybuje v přírodě, umí odhadnout své síly
  • Dítě využívá ke zkoumání přírody všechny smysly, je citlivé k živé přírodě
  • Dítě si vytvoří kladný vztah k místu, spolupracuje při péči o okolní prostředí a zahradu
  • Dítě prožije pocit bezpečí ve známém místě, zároveň má touhu a potřebu poznávat nová místa
  • Dítě získá poznatky o přírodě živé i neživé, o přírodních jevech, ekologických dějích, o lidech a jejich životě, o kultuře či technice
  • Dítě pozná rozdílnosti mezi ekosystémy
  • Dítě ovládá na své úrovni badatelský cyklus
  • Dítě na své úrovni rozumí tomu, co způsobuje proměny přírody v koloběhu roku
  • Dítě chápe, jak lidská činnost ovlivňuje podmínky živočichů a rostlin
  • Dítě vyjádří své pocity ve vztahu k nějakému problematickému tématu, uplatňuje získané poznatky, navrhne plán řešení, diskutuje, učí se kritickému myšlení, vyhledává nové informace
  • Dítě zachází šetrně s energiemi a materiály, které používá, hospodaří s jídlem, zbytečně neplýtvá
  • Dítě spolupracuje při tvorbě pravidel k šetrnému chodu MŠ a také je dodržuje
  • Dítě respektuje potřeby životního prostředí, vnímá, upozorní a reflektuje na znečištěné prostředí, pomáhá udržovat pořádek ve svém okolí, upřednostňuje environmentální chování.
  • Dítě roztřídí odpad – ovládá na své úrovni základní dělení plastů, skla, papíru, bio odpadu

Organizace

Projekt „Zalávecké ekohrátky“, dětem znám jako „skřítci“, je připravován pro všechny předškolní děti MŠ Za Lávkami, zpravidla dvakrát do měsíce.

Vzdělávací program nabízí různé metody a formy vzdělávání, jimiž se děti seznamují s okolní přírodou, např. přímé pozorování rostlin a zvířat při vycházkách v zahradě, na louce, v lese, u potoka. Využíváme učení venku, prožitkové a situačního učenívolnou hru dětí v příroděřízené objevování v různých ekosystémechpoznávání pomocí smyslů apod.

 Vzdělávací nabídka

Prvky environmentální výchovy prolínají celým výchovným působením a vycházejí z oblasti RVP Dítě a svět.

V průběhu roku se lze zaměřit pouze na jednotlivý celoroční projekt nebo z něj částečně vycházet, např. Studánky víly Rozárky, Hurvínek v přírodě, V obří říši aj. (vše uloženo v přírodovědném kabinetě, dle možností rozšiřováno). Nebo vycházet z jednotlivých témat, která jsou rozdělena do hlavních integrovaných bloků ŠVP MŠ Za Lávkami jako doplňkový program: