Projekt logopedické prevence - "Mami, tati, povídej si se mnou".
MAMI, TATI, POVÍDEJ SI SE MNOU
Projekt zaměřený na logopedickou prevenci – společná výchova řeči dětí s rodiči.
LOGOPEDICKÁ PREVENCE
Prevence znamená včasná opatření, učiněná dříve, než je narušený vývoj určité funkce.
Logopedická prevence zahrnuje:
- Vytváření podmínek pro správný a přirozený vývoj řeči.
- Předcházení různým vadám a poruchám.
- Včasné odhalení nedostatků v řečovém projevu.
- Překonávání a odstraňování překážek správného vývoje řeči.
- Rozvoj všech složek řeči.
- Vše, co má vliv na celkový rozvoj osobnosti dítěte.
Cílem projektu je:
- Nabízet aktivity rozvíjející dovednosti, které přispívají ke schopnostem dobré komunikace.
- Získat rodiče k aktivní spolupráci při výchově řeči dětí.
- Ukázat rodičům, jak lze pracovat a hrát si s dítětem doma.
Činnosti zaměřené na výchovu řeči dětí a rodičů:
- Sluchové hry
- Dechová cvičení
- Gymnastika mluvidel
- Průpravná cvičení k artikulaci jednotlivých hlásek
- Rytmizace slov, říkadel a rozpočítadel
- Zpěv a rytmizace známých písniček – hry se zpěvem
- Vyprávění pohádky podle předlohy i bez ní
- Dramatizace pohádky – hra ,,Na divadlo“
- Grafická cvičení s doprovodnými říkadly
Řeč jako taková souvisí s rozvojem dalších složek osobnosti dítěte. Souvisí se sluchovým analyzátorem, dýcháním, jemnou motorikou, pozorností, myšlením atd. Tyto složky osobnosti jsou rozvíjeny hravou formou ve výchovných činnostech.
OBLASTI, KTERÉ JE POTŘEBA ROZVÍJET A PODPOROVAT
Hrubá motorika
- Zahrnuje pohyblivost celého těla, koordinaci jednotlivých pohybů.
- Zdokonalování - rytmizace chůze, běh, poskoky, hry s míčem.
Jemná motorika
- Zahrnuje motoriku ruky a prstů (stejně důležitá, jako rozvoj celkové motoriky)
- Příprava dítěte na psaní, úzká souvislost mezi funkcí ruky a řeči.
Motorika mluvidel ( artikulační orgány )
- Zahrnuje pohyblivost rtů, čelistí, jazyka a měkkého patra
Grafomotorika
- Grafomotorická cvičení – řízená pohybová cvičení horních končetin, pohyb je zaznamenáván graficky.
Sluch
- Důležité při vnímání, rozumění i při řeči.
- Fonematický sluch – schopnost rozlišovat jednotlivé hlásky a zvuky řeči.
- Sluchová paměť – schopnost zapamatovat si slyšené.
Zrak
- Zrak pomáhá zapamatovat si slyšené (odezírání artikulace, mimiky a gest)
- Při řeči zrak kontroluje mluvidla jiných osob i vlastí (zrcadlo)
Výslovnost, slovní zásoba, jazykový cit
- Správnou výslovnost ovlivňuje rodina a učitelé.
- Důležitý je také rozvoj prostorové orientace, slovní zásoby a jazykového cítění (využití obrázkových materiálů, rytmizace apod.)
Soubor činností zaměřených na výchovu řeči dětí a rodičů:
- Je podrobně rozpracován do 6 lekcí.
- Skupinu tvoří 5 – 6 dětí, ve věku od čtyř let, s rodiči.
- Realizováno 1 x týdně ( 45 minut )